AZPIMUNDUA:
espirituak eta
izaki beldurgarriak
bizi diren
lur-azpiko mundu mitologikoa.
Otxolako kideak Marizulete leizean |
Kobazuloen ahoek betidanik kitzikatu dute gizakiaren jakin-mina, lur-azpiak sinbolizatzen duen ezezagunerako ate moduan, erran genezake. Lur-azpiak sortzen eta gordetzen dituen misterioek mota guztietako istorio fantastikoak asmatzera eraman gaituzte aspalditik, eta hango eta hemengo mitologietan kobazuloek eta leizeek duten protagonismoa horren adibidea dugu. Zeus, errate baterako, Kretako Dikteon kobazuloan sortu omen zen Greziako mitologiaren arabera eta, bertan aurkitutako ofrendek baieztatzen duten bezala, antzinatik da jainko handia gurtzeko kultu tokia.
Ipar Amerikan, Hodei Gorri buruzagiak kontatu
zuenez, lau haizeen ama zen Ite jainkosak eta Inktomi jainko iruzurgileak sortu
zituzten siuxak. Elkarrekin, lur-azpiko azpimundutik lurrazalera atera zuten Siux
nazioa. Horretarako, Muino Beltzetan dagoen “Wind” kobazuloa aukeratu zuten,
“arnasten duen kobazuloa”. Hodei Gorrik
zionenez, hura zen siuxek mendi haiek beneratzeko arrazoia, izan ere, siuxek
Pahá Sápa erraten zieten Muino Beltzei, “Dagoen Ororen Bihotza” hain zuzen.
“Wind” kobazuloa, egiazki, berrehun kilometroko
galerien labirintoa da, munduko kobazulo luzeenetarikoa, alegia. Pasabide sakon
eta estuen ondorioz, kanpoko airearen presioen aurrean alderantziz
erreakzionatzen du “Wind” kobazuloak. Beraz, kanpoko airearen presioa baxua
delarik, “arnasten” duela ematen du eta, presioa altua delarik, “inhalatu”
egiten duela. Hodei Gorrik eta bere herriak sinesten zuten antzinako jainkoek
kobazulo hartan askatu zituztela beren arbasoak. Gaur egun ere, kobazuloaren
sarreraren aurrean kokatzen den edonork, kobazuloa bizirik dagoela sumatuko du,
“arnas” egiten duela. Akaso ez dugu sekula jakinen zein izan zen Muino Beltzak
“aurkitu” zituen lehen siuxa baina badakigu 1775-1776ko neguko errelato oglalak
deskribatzen duela Zezen Eseria izeneko Buruzagiak kobazuloaren arnasa antzeman
zuena.
Kontinente berean, hegoalderago eta milaka urte
batzuk lehenago, lur-azpiaren azpimunduaren baitan aurkitzen dugu munduaren
sorreraren mitoa kultura maian. Xibalbá azpimunduaren izena da, “ezkutuko
lekua”, alegia. Herioaren eta eritasunaren dibinitateek kudeatzen dute
lur-azpiko mundua eta Xibalbáren jauntxo nagusiak Hun Camé (Bat Heriotza) eta
Vucub Camé (Zazpi Heriotza) dira. Popol Vuh liburu sakratuak deskribatzen
duenez, kobazuloak Xibalbára sarrera dira maientzat, lur-azpiko mundu
akuatikora.
Cenoteak karst jatorriko dolina edo torka inundatuak
dira eta Yucatango penintsulan bi mila eta laurehun baino gehiago daude. Cenote
hitza Maien hizkuntzatik dator, dz’onot,
tzonot edo Ts’ono’ot hitzetatik, eta “kobazuloa urarekin” erran nahi du.
Espeleologiak agerian utzi du cenoteak elkar lotuta daudela lur-azpian,
itsasoraino ailegatzen den anabasa osatuz.
Maientzat azpimunduko jainkoekin harremanetan
jartzeko atea ziren cenoteak, aho bat irudikatzen baitzuten. Ur gezako
gordailutzat erabiltzeaz gain, gurtza lekuak ziren eta jainkoei eskaintzak eta
giza sakrifizioak jaurtitzen zituzten. Adituek baieztatu dutenez, arkeologoek
zein urpekariek aurkitutako hezur gehienak hamaika urtetik beherako haurrenak
eta gizonezko helduenak dira. Chichen Itzán, adibidez, zeru zabaleko cenote
sakratua dago. Urez betetako sakonune zirkularra da, 60 metroko diametrokoa,
eta uraren azalerako sarbidearen mailatik 15 metroko altuera neurtzen duten
horma bertikalak ditu. Kukulkan suge lumaduna jainkoaren piramidearekin
300 metroko luzera duen galtzada baten bidez dago lotuta eta, ematen duenez,
animaliak eta gizakiak sakrifikatzeko erabiltzen zuten, euren jainkoentzako
zerga bezala. Zeramika eta bitxiak ere botatzen zituzten hondora, eskaintza eta
erritu erlijiosoetan.
Euskal Herrira etorrita, ugariak dira kobazuloak eta
sinesmen erlijiosoak lotzen dituzten istorioak. Alaitz mendilerroan, errate
baterako, “Diablozulo” kobazuloa dago eta bertan garai ezberdinetako aztarnak
aurkitu dira: Paleolitoko materialak, Brontze eta Burdin Aroetako geruzak eta
zeramika erromatarrak.
Lantz herrian “Basajaunen etxea” izeneko kobazuloa
dago nahiz eta, ematen duenez, bertakoek ez dute izen horrekin ezagutzen. Litekeena
da izen asmatu berria izatea.
Basajaun |
Zugarramurdiko leizeei “Sorginen leizeak” erraten
zaie ere eta “Infernuko errekak” sortu zituen, higaduraren higaduraz. Leize
hauek arras ezagunak dira orain dela 400 bat urte Inkisizioak han bildutako
hainbat pertsonen aurka egindako Zugarramurdiko sorginkeria prozesuagatik,
sorgintzat hartuta erailda izan zirenak. Harpe hauetan aspaldiko hondakin
arkeologikoak azaldu ziren eta leize handiaren barruan bertze bat zabaltzen da:
“Akelarre” leizea. Izenaren jatorria kobazuloaren parean dagoen zelaian dago,
akerraren larrean, alegia. Hor izan ohi ziren garai batean akelarreak, hor
biltzen ziren sorginak.
Zugarramurdiko "Sorgineen leizea" |
Urbasan, Altsasuko mugan, “Artzanbaratza” kobazuloa
aurkitzen da eta elezahar aunitz biltzen ditu. Urdiaingo kondaira batek dio
Luzifer edo Sugaar izeneko dragoi edo jeinu argidun bat Artzanbaratzako
terminoko kobazulo batean bizi dela neguan eta udan Aralarrera lekualdatzen
dela hegan, gar argiduna bilakatuta. Bertze legenda batek dio apeza maiatzean gurutzeak
paratzera joaten zelarik, harri bat botatzen zuela Artzanbaratza leizera.
Harria goiti ateratzen bazen, erran nahi zuen Luzifer barnean zegoela, beraz,
apezak gurutzea jartzen zuen leizearen sarreran eta Luzifer barnean gelditzen
zen preso.
Sugaar |
Nolanahi ere, Euskal Herria eta kobazuloak
zalantzarik gabe lotzen dituen jainkosa Mari da, Anbotoko dama. Euskal
mitologiako jainkosa nagusia da eta gehienetan Anderea edo Dama deitzen
zaio. Hainbat euskal menditan bizi da eta bere bizitokirik garrantzitsuena
Anbotoko leize bat da, “Mariren Koba” izenaz ezaguna. Mari, Ama Lurraren
irudikapena antropologo batzuen erranetan, izadiaren eta bertako elementu
guzien erregina da. Gehienetan emakume gorputza eta aurpegiarekin irudikatzen
da, dotore jantzita, gehienetan gorriz, baina zuhaitz edo suzko emakume gisara
ere agertzen da. Sugaar da bere senarra, sorginak bere gurtzailetzat jo izan
dira eta bi seme ditu: Mikelats eta Atarrabi, ongia eta gaizkiaren
irudikapenak.
"Mariren Koba" |
Aipatu bezala, Mari Euskal Herriko mendi eta
leizeetan bizi da herri sinesmenen arabera. Andia mendilerroan, adibidez, “Marizulete”
izeneko leizea dago Lezaun herritik
hurbil, “Mariren zuloa” izanen zena, alegia. Dirudienez, “Marizulete” Andiako
toponimo aurrekristau bakarra da.
2014. urtean Otxolako kide batek lantza baten punta
zirudiena aurkitu zuen “Marizulete” leizeko sarrerako putzuan. Objektuaren
egoera bikainak ematen zuen ulertzera objektu berria zela, garaikidea nolabait
errateko, eta ez zion sobera arretarik eskaini. Edozein modutan, lagun batek
aipatu zuen ehiztari baskoiek Mariri eskaintzak egiteko ohitura zutela eta
ohikoa zela ehizatzeko erabiltzen zituzten armak, bertzeak bertze, jainkosari
eskaintzea. Beraz, puntaren afera aztertu ondoren, Erlantz Urtasun historialariari
kontsultatu zioten. Urtasunen erantzunak argi apur bat eman zuen: brontzezkoa
zela aipatu zuen, ematen zuena baino zaharragoa izanen zela seguruenik, eta Mari
jainkosari eskaintza izan zitekeela. Leizearen toponimoarekin bat egiten zuen
gainera. Azkenik, arkeologo adituekin harremanetan jartzeko aholkatu zuen.
Vianako Printzea Erakundeko arkeologoen esku gelditu
zen pieza eta, baieztatu ahal izan zutenez, biziki ongi kontserbatuta zeuden
puntaren ahoak eta egur puska bat gordetzen zuen zati konikoan. Itxura guzien
arabera K.a. 700-900 urtekoa izan zitekeen eta Mari jainkosari egindako
eskaintza izan zitekeela konfirmatu zuten.
Guri, espeleologo moduan, eta jainkoetan sinetsi ala
ez, lur-azpia bisitatzen eta ikertzen segitzea baino ez zaigu gelditzen, gure
lurra hobeki ezagutu eta ulertzeko eta gure arbasoen azpimunduekin amesten
jarraitzeko.
Ernesto
No hay comentarios:
Publicar un comentario